ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام عسکری سلامالله علیه:
همه پلیدیها را در خانهای نهادند و کلید آن، دروغ است.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج 69، ص 263
محسن شریفیان: «کوچه» مأمنی برای گردهمایی هنرمندان است
جشنواره «کوچه» مأمنی برای حضور و گردهمایی هنرمندان و علاقمندان است و نمیتوان آن را به صورت آنلاین برگزار کرد؛ اما خودم گاه در صفحات مجازی موضوعاتی را در رابطه با موسیقی، جشنواره و فعالیتهایم منتشر میکنم. من و دیگر همکارانم منتظر هستیم تا شرایط برای برگزاری جشنواره موسیقی «کوچه» فراهم شود، اما اینکه این اتفاق چه زمانی رخ میدهد مشخص نیست.
بخشی از صحبتهای این آهنگساز در ایلنا
لوریس چکناواریان: مردم باید راهی برای ابراز همدردی داشته باشند
پیشنهاد من به مردم سرزمینم در شرایط موجود این است که ترس و نگرانی را از خودشان دور نگه دارند تا بتوانند به کار هنری بپردازند و از هنر و علاقهمندیهایشان کمک بگیرند چون اگر ترس داشته باشند نمیتوانند کتاب بخوانند، موسیقی گوش کنند یا نقاشی بکشند. مردم ایران در این شرایط باید راهی برای ابراز همدردی و شادی داشته باشند و در این میان شاید هیچچیزی بهتر از موسیقی نباشد.
از خلال حرفهای این رهبر ارکستر
در هنر آنلاین
سازمان سینمایی از اکران اینترنتی فیلمها حمایت کرد
دوراهی اکران یا نمایش اینترنتی فیلمها در روزگار کرونا
یگانه خدامی
خبرنگار
در شرایطی که هنوز اوضاع سالنهای سینما مشخص نیست و کسی نمیداند فیلمهای منتظر چه زمانی به اکران میرسند، ابراهیم حاتمی کیا اعلام کرد جدیدترین فیلمش یعنی «خروج» را به صورت آنلاین نمایش میدهد. در واقع حاتمی کیا و سازمان اوج تهیه کننده فیلم، قید اکران را زدند تا «خروج» از طریق سامانههای نماوا و فیلیمو در دسترس مردم قرار بگیرد و مخاطبان بتوانند آن را در خانه تماشا کنند. تصمیمی که واکنشهای زیادی همراه داشت. خیلیها از حاتمیکیا و تصمیمش در این شرایط حمایت کردند و خیلیها هم گفتند این کار فراری رو به جلو بوده است. چون حاتمیکیا میدانسته فیلمش با انتقادهای زیادی در زمان اکران مواجه خواهد شد. به هرحال این تصمیم حاتمیکیا باعث شد سازمان سینمایی سازوکاری برای حمایت از نمایش فیلمها در این شرایط تدارک ببیند. براساس آنچه دیروز سازمان سینمایی اعلام کرد و با مصوبه «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما»، فیلمهای سینمایی اکران نشده درصورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانهها دارند، مورد حمایت قرار میگیرند.
البته این حمایت شرایطی هم دارد؛ قرارداد فیلم با سامانه ویدئویی درخواستی (دارای مجوز از سازمان سینمایی) ارائه شود، فیلم مطابق پروانه مالکیت، متعلق به بخش خصوصی باشد، مبلغ حمایتی سازمان سینمایی به نسبت سهامداران توزیع میشود، فیلم دارای پروانه نمایش سینمایی ( بجز گروه هنر و تجربه) باشد، فیلم تاکنون اکران نشده باشد و پروانه نمایش آن متعلق به سال 96 به بعد باشد. قرار شده است فیلمهای متقاضی این شیوه اکران درخواستهایشان را تا پایان فروردین ماه ارائه کنند و برای شفافیت هم اسامی فیلمهای مورد حمایت به تفکیک میزان حمایت و قرارداد، منتشر شوند.
محمدمهدی طباطبایینژاد معاون نظارت و ارزشیابی و رئیس شورای عالی اکران هم درباره این حمایتها اینگونه توضیح داد: «سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه فیلمهای تازه، از صف اکران خارج شوند و به سامانههای نمایش درخواستی بروند استقبال میکند. این اتفاق به این دلیل میافتد که در حال حاضر سینماها تعطیل هستند و یکی از مسئولیتهای سازمان سینمایی این است که برای مخاطب فیلمهای سینمایی خوراک لازم را تدارک ببیند. درحال حاضر سامانه نمایشهای درخواستی بیش از ۲ میلیون نفر کاربر دارد و فیلمهای پرفروش ما در بالاترین حد مخاطب به این رقم میرسند، در حالی که این کاربرها هر کدام در کنار اعضای خانواده رقمی بیش از این را شامل میشوند که با میانگین چهار نفر در هر خانواده تبدیل به هشت میلیون نفر میشود. اگر فیلمهای ما نیز ارزنده باشند قطعاً دیده خواهند شد.»
البته با اکران اینترنتی نگرانیهایی برای انتشار نسخههای غیرقانونی و پخش فیلمها از شبکههای ماهوارهای هم مطرح شد که طباطبایی نژاد این مسأله را منتفی میداند: «آن چیزی که خود سامانهها میگویند و مدعی آن هستند این است که به شکل حرفهای مطلقاً امکان دانلود یا کپی کردن فیلمها وجود ندارد، مگر اینکه از روی تصویر، تصویر دیگری گرفته شود که طبیعتاً آنقدر کیفیت پایین و نازل است که هیچ مخاطب عاقلی چنین فیلمی را نمیبیند. ضمن اینکه فیلم اکران شده در دسترس است و تجربه چند وقت اخیر هم نشان داده چند فیلمی که نسخه پردهای آن بیرون آمد هیچ التهابی را به وجود نیاورد و اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت به طوری که ما حتی آن را به عنوان یک سرقت هنری هم نگاه نکردیم چون الان دیگر مدل تصویربرداری از پرده و فیلم جواب نمیدهد و مردم کالای مرغوب میخواهند.»
اکران نمیشوید
ادامه اکران فیلمها در سینماها در صورت بازگشایی سالنها مسأله دیگری است که در این شرایط مطرح شده است. در حالی که معاون نظارت و ارزشیابی و رئیس شورای عالی اکران گفت اکران روی پرده بستگی به تقاضا دارد و حتی میتوان در نظر گرفت پردیسهایی که بیشتر از پنج سالن دارند امکان اکران فیلمهای به نمایش درآمده در فضای ویاودی را داشته باشند، رئیس انجمن سینماداران دیروز تأکید کرد که امکان اکران پردهای فیلمهایی که قبل از اکران عمومی در اینترنت عرضه یا وارد شبکه نمایش خانگی شوند، وجود ندارد. محمد قاصد اشرفی گفت: «زمانی که یک فیلم سینمایی در شبکه نمایش خانگی یا فضای مجازی نمایش داده شود، دیگر لزومی ندارد در سینما اکران عمومی داشته باشد، چرا که مخاطب فیلم موردنظر را پیش از اکران عمومی دیده و دیگر برای تماشای آن فیلم به سینما نخواهد رفت. صاحبان آثار سینمایی هر گونه که بخواهند میتوانند آثار خود را عرضه کنند تا کمتر در این شرایط دچار ضرر شوند، اما سینماها مسئولیتی برای اکران عمومی فیلمها پس از عرضه اینترنتی نخواهند داشت.»
با وجود همه این طرح ها و حرف ها غیر از «خروج» تاکنون فیلمی برای اکران اینترنتی اعلام آمادگی نکرده است. فیلم هایی مانند «خوب، بد، جلف 2»، «شنای پروانه» و حتی «لاله» که سرمایه گذار آن سازمان سینمایی است.
«شنای پروانه» یکی از فیلم های مطرح جشنواره فیلم فجر بود که در فهرست اکران نوروزی قرار گرفته بود اما سینماها تعطیل شدند و «شنای پروانه» هم به نمایش درنیامد. با این حال محمد کارت کارگردان این فیلم می گوید تصمیمی برای اکران اینترنتی فیلمش ندارد. او برای تصمیمش دلیل خاص خودش را هم دارد: «فیلم من برای پرده سینما ساخته شده و دوست دارم روی پرده سینما دیده شود. امیدوارم شرایط آرام شود و همه حالشان خوب باشد و سینماها باز شود و از تماشای فیلم با تماشاگر در سینما لذت ببرم. نه اینکه فیلم در برخورد اول روی موبایل و لپ تاپ دیده شود.»
هنرمندان برای دوران پس از کرونا چه برنامههایی دارند
ادای دین به یک خاطره نوستالژیک
سامان احتشامی
آهنگساز و نوازنده پیانو
سامان احتشامی، آهنگساز و نوازنده شناختهشده پیانو از پروژهای نوستالژیک با حضور هنرمندان صاحبنام کشورمان خبر داده که قرار است در سال جاری منتشر شود. احتشامی این روزها مانند دیگر هنرمندان کشورمان در خانه به سر می برد و تمامی فعالیتهای هنری و آموزشی عمومی خود را تعطیل کرده است.
اوایل اسفند ماه و پیش از اعلام رسمی تعطیلی مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزشگاه موسیقیام را به خاطر حفظ سلامتی هنرجویانم تعطیل کردم وتا زمانی که شرایط بهتر نشود آن را دایر نخواهم کرد. همچنین به دلیل ناامنی، تمام ابزار و لوازم ضبط استودیوام را به منزل آوردم و مانند خودم قرنطینه کردم. با توجه به شرایط حال حاضر نباید تجمعی صورت بگیرد. اما برای ضبط آثارموسیقی و کارهای هنری نیاز است چندین نفر در کنارهم قراربگیرند و این موضوع موجب میشود سلامت هنرمندان عزیز به خطر بیفتد. بنابراین باید تمامی نکات بهداشتی را رعایت کرد و من نیز تمامی برنامه های هنریام و اجرای کنسرت و انتشار آثار را به زمان و شرایط بهتری موکول کردهام.
یکی از برنامه های هنریام انتشار یک قطعه موسیقی برای پروژهای نمایشی به عنوان «کدو قلقلی و دیو فرفره سر» بود. اثری که تاریخ تولید آن به دهه پنجاه بر میگردد. این اثرنمایشی توسط اردشیر کشاورزی نوشته شده و در آن زمان به پیشنهاد زندهیاد داوود رشیدی طرحی به استاد رضا بابک داده میشود و این هنرمند نیز بر اساس این طرح، نمایشی را آماده میکند که در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه میرود. حالا بعد از گذشت چهاردهه آقای رضا بابک تصمیم گرفته متن این نمایش را بازنویسی کند و آن را برای یک اثر نمایشی رادیویی آماده کند. این اثردرآن دوران بهترین، بزرگترین و اولین کار نمایشی برای کودکان بود که عزیزانی چون خانم احترام برومند و هوشنگ قوانلو در آن اجرا حضور داشتند و در آن دوران بسیار مورد استقبال قرار گرفت و پر فروش شد. در واقع برای نخستین بار فرهنگ ساخت اثری نمایشی برای کودکان توسط آقایان رضا بابک و اردشیر کشاورزی به مملکت ما آورده شد. حال بعد از چهل و چند سال این بار با نویسندگی مجدد و کارگردانی رضا بابک اجرا خواهد شد و به خواسته ایشان قطعه موسیقی ساخته شده بصورت صوتی و در قالب یک نمایشی رادیویی برای کودکان ضبط شد و من افتخار این را داشتم که بهعنوان صدابردار، افکتور و آهنگساز در این اثر نمایشی حضور داشته باشم . ضبط این کارحدوداً یک سال و نیم زمان برد. اگر می خواستم بصورت عادی ضبط شود شاید در مدت زمان دو ماه کاربه اتمام می رسید اما بخاطر مشغله کاری و تدریس پیانو در ایام هفته، فقط روزهای جمعه فرصتی برای ضبط این کار وجود داشت و سرانجام بعد این مدت زمان این قطعه موسیقی در استودیو شخصی ام به پایان رسید و آماده انتشار است که توسط شرکت آوای باغ مهر مجوز های آن گرفته خواهد شد و ان شاالله بعد از سرکوب ویروس کرونا آن را برای کودکان مملکتم منتشر خواهیم کرد. دراین نمایش هنرمندان شناختهشدهای چون احترام برومند، راضیه برومند، حمید جبلی، فریبا متخصص، هوشنگ قوانلو، کامیار محبی و تعدادی دیگر بهعنوان نقشخوان حضور دارند.
کرونا و چیزهایی بیشتر از ترسیدن
کوثر شیخ نجدی
نویسنده
این روزها جمعیت جهان، شکل بیرحمانهای از مواجهه طبیعت با انسان را تجربه میکند که افزون بر همه رنجها و مصائبی که به همراه داشته است، بسیاری از الگوهای اجتماعی و آداب اخلاقی و خصلتهای فردی و گروهی را به چالش کشیده است. کرونا هر چند نقشی تهاجمی در سلامت مردم داشته است اما به اعتقاد بسیاری از پژوهندگان اجتماعی میتواند به مدافع سعادت مردم تغییر نقش دهد. چالشهای فراروی انسان امروز باید کشف شود و در چرخه بهبود قرار گیرد. مهمترین میراث دوره پساکرونا اثبات پیوستگی حیات انسان و طبیعت است. این یادداشت همین حقیقت را یادآوری میکند.
شاید برای اولین بار در تاریخ بشر است که همه مردم جهان در یک طرف و در کنار هم ایستادهاند و درد مشترکی را تجربه میکنند. اگر فقط کمی به نظریات داروین احترام بگذاریم آنوقت شاید چیزهای بیشتری هم وجود داشته باشد؛ چیزهایی بیشتر از ترسیدن. یک رشته پروتئینی زائده دار که باید با میکروسکوپ دنبالش بگردیم بشر را میخکوب کرده است. چیزی که خیلی از ما هنوز نمیتوانیم باور کنیم بتواند حریفمان شود. حریف ما که سال هاست با وسواس پنیر کم چرب را به جای پنیر پرچرب و دویدن را به جای سیگار انتخاب کردهایم. ما که در اتوبانها سرعت مجاز داشتیم. ما که با وسواس رابطههای پر خطر را حذف کردیم و حالا این لعنتی برایش فرقی نمیکند چه هستیم، تحصیلکرده، کتابخوانده، بیسواد، اصلاً جهان اولی یا جهان سومی، مسیحی، مسلمان یا بیدین، سفید پوست یا سیاه پوست، سلبریتی یا سیاستمدار. فرقی نمیکند چند سال کار کردهایم تا این خانه و زندگی را درست کردهایم. نگاه نمیکند به بچه هایی که منتظر و محتاجند تا ما بزرگشان کنیم. دلش نمیسوزد حتی اگر یک پزشک جوان زیبا باشیم یا کودکی هشت ساله. با این وجود شاید به این پیچیده بیدیواره نیاز داشتیم. به سیلی محکمی از سوی طبیعت که یادآوری کند انسان مرکز هستی نیست. به یادمان بیاورد که مرزها خطوط مضحکی هستند که بیجهت کشیدهایم و قرنهاست که بیهوده جنگیدهایم و بیسبب مردهایم. به یادمان بیاورد انسانیت چگونه در مراقبت از دیگری متبلور خواهد شد و چگونه تالارهای بورس، کارخانهها و هواپیماها و جهان پر زرق و برقمان خوشبختترمان نکردهاند. باور کنیم حکومتها تا چه اندازه میتوانند از حقیقت خود بیاطلاع باشند و حتی به خودشان هم راست نگویند. شاید کرونا بتواند جهان را متحول کند و از آن پوکی و بیمعنایی و رخوتی که به آن دچار است نجات دهد. آنهنگام که بخارات مرگ، خطوط کمرنگ زندگیمان را پررنگتر کند.
در دهکده مجازی، از شبهای زنده زایندهرود تا صدای سبزِ میرزاکوچک خانجنگلی
در این حصارِ جادویی روزگار بشکن
الهام زارعنژاد
پژوهشگر موسیقی
یکـــــی از راههـــــــایی کــــه هنرمنـــــــدان و روزنامهنــــــــگاران در روزهای خانهنشینی مردم انتخاب کردهاند تا کنار آنها باشند استفاده از فضای مهیاشده توسط شبکههای اجتماعی برای حضور در خانههای آنهاست. امکان «لایو» که به اهل فن امکان میدهد بهصورت مستقیم بخشی از فضای هنری یا گفتوگوهای پیشتر دور از دسترس علاقهمندان را پیش چشم آنها به نمایش بگذارند. از یکی از چهرههای فعال این روزها در فضای مجازی که دیدوبازدید نوروزیاش با اهالی موسیقی مقامی مردم بسیاری را به صفحه او کشانده، خواستیم از این تجربه برایمان بنویسد.
قرنطینه، قدغن شدن است، منع شدن است و این قاف دونقطه حالا تمام جهان را در برگرفته و سایه عدالت شاید برای یکبار همهجا یکسان گسترده شده است. حالا کار انسان گویا فقط فتح این قله قاف است، تا بتواند بهارِ زندگی را دوباره بازگرداند. طبیعت راه خودش را می رود و انسان هم با میل به بقا با مرگ مبارزه میکند. چارهای نیست جز به آینده امید داشتن و کاشتن بذرِ آن در دلهایی که با نگرانی، روز را به شب میرسانند تا مگر روز بهتری از راه برسد. جهانِ حقیقی تعطیل شده و بستری است و اکنون جهان ِمجاز همه انسانها را به یکدیگر وصل کرده است و حالا حضور در آن چیزی بیشتر از سرگرمی معنا دارد. بشر در طول تاریخ همیشه از دوران سخت عبور کرده و مبارز بوده و در پشت میدانِ جنگ زندگی همواره جریان داشته است. در این میان هنر و ادبیات همیشه مرهم زخمها و آرامبخش جانهای بسیار است و بدینترتیب گاهی وظیفهای سنگینتر را به هنرمندان، نویسندگان و معلمان یادآوریکرده است. من هم مثل سایر معلمها جانم به هنرجویانم وصل است. از ابتدای قرنطینه خانهنشین شدم و به مدد این دهکده مجازی توانستم کلاسهای موسیقیِ کودکان و بزرگسالان را مجازی برقرارکنم. شور و اشتیاقی که هنرجوها و والدین آنها نشان میدهند تحسین برانگیز است و باعث شد به این فکرکنم که آیا میشود از حد کلاس پا فراتر نهاد و برای گروه بزرگتری کارِ کارستانی انجام داد؟
یاد دوران جنگ افتادم که چطور نوازندگان و آهنگسازان، پشت جبهه، برای انگیزهبخشیدن به رزمندگان، دست از تلاش برنداشتند. امروز هزاران ریتم و شعر و سرود از آن دوران در خاطر ما ماندگارشده است. کلیپهایی که همدلی و پیوستگی نوازندگان مردم کشورهای دیگر را با یکدیگر نشان میداد بارها در شبکههای مجازی به اشتراک گذاشته شد و هر روز متنهایی برای پیوستن به این شوق، با نوای موسیقی در کشور ما هم دست به دست میشد که به نظر من عمق کافی برای تأثیرگذاری نداشت. به همین خاطر ایده اجرای موسیقی توسط هنرمندان در برنامه زنده به ذهنم رسید. با آغاز بهار، هر شب یکساعت به رسم دیرین دید و بازدید نوروزی که از نیاکانمان به ارث رسیده، درِ خانه مجازیام را به روی میهمانان باز کردم و به صرف شیرینیِ شعر و موسیقی میزبانِ چشم و گوشهایی شدم که مشتاق آموختنهستند. هر شب خواننده و نوازندهای را دعوتکردم و برای آنکه مسیر مشخصی را طیکنیم روی موسیقی نواحی تأکید کردم تا از هر نقطهای صدای اقوام سرزمینمان را بشنویم و با آن آشنا شویم. از دستاوردهای دوستان پژوهشگرم همچون یلدا یزدانی از اصفهان که برای گردآوری صدای اقوام همیشه تلاش میکند استفاده کردم و هنرمندان ساده و بیریا با مخاطب همنوا شدند، چرا که فکرمیکنم باید دگرباره لالایی مادرانهای برای بهبود این خاک بخوانیم تا ببیند که ما فرزندان خلفش هستیم و بار دیگر بگذارد تا در سرتاسرِ زمینِ پهناورش به شادمانی قدم بگذاریم و به مرز و بوممان همچون همیشه غره شویم و چه چیز بهتر از صدای آوای حماسه ایرانزمین است که از شمال تا جنوب و شرق و غربش زیباست و در تنوع ستودنی. با میهمانانمان خواستیم تا به مخاطب یادآوری کنیم باید بایستیم و از امید بگوییم، بسراییم تا که هستیم که سرودن است بودن. ما تا امروز خواستیم و تا امروزشد و تا فرداها چشم به راه امیدیم و قطعاً آفتاب همیشه خواهد تابید.
عکس نوشت
مجسمه های شنی رانا الرملاوی هم به کمپین «درخانه بمانیم» پیوستند.این دختر ۲۵ ساله اهل غزه علاقه مند به نقاشی است و مدتی را به صورت تجربی به طراحی سیاهقلم و سپس نقاشی آبرنگ پرداخته است. اما ماسههای حیاط خانه نگاهش را به دنیای نقاشی تغییر داد و به اندیشه ساخت مجسمه هایی انداخت که با هر یک آرمان های او بویژه پیام آزادی فلسطین را که به گوش دنیا برساند. اعلام همبستگی با زندانیان محبوس در اسرائیل، کمبود دارو در نوارغزه، بسته بودن گذرگاههای مرزی و کمبود مواد غذایی و بهداشتی، روز نکبت و حتی پیامهای عاطفی همچون تبریک سال جدید میلادی (با ساخت مجسمه بابانوئل) از جمله آثار هنری موقت رملاوی هستند. او اخیراً و برای مقابله با ویروس کرونا، مجسمههایی با صورت پوشانده شده از ماسک خلق کرده و بر شعار«در خانه بمانیم» تأکید کرده است. این جوان ۲۵ ساله آرزو دارد سفیر فلسطین در تمام کشورهای جهان باشد و از طریق مجسمههای خود آرمان فلسطین را مجسم کند و آن را به جهان خارج نشان دهد و چهره دروغین رژیم اشغالگر قدس را آشکار سازد.
#چین
انتقاد کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت از شفاف نبودن آمارهای کشور چین درباره بیماری کرونا جنجالی شد. بسیاری از اصولگرایان در شبکههای اجتماعی از جهانپور خواستند از چین و مردمش عذرخواهی کند و حتی برای عذرخواهی به سفارت چین برود. البته در مقابل کاربران زیادی هم از جهانپور حمایت کردند. سخنگوی وزارت بهداشت پس از این حاشیهها در توئیتر نوشت: « ... و اما، دولت و ملت ایران قدردان دولت ها و ملت هایی است که بویژه در این همه گیری جهانی کرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد. حمایتهای چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»
اما کامنتی که سفیر چین در ایران برای این توئیت جهانپور نوشت باعث شد کاربران ایرانی به او واکنش زیادی نشان دهند. او نوشت: «آقای عزیز ، بنابراین امیدوارم که شما به حقایق و تلاش های بزرگ مردم چین احترام بگذارید» پاسخی که به نظر بسیاری از کاربران ادبیات مناسبی نداشت.
دیروز ظهر جهانپور در نشست خبری هرروزهاش با اشاره به این ماجراها گفت سلامت را سیاسی نمیکنیم و دولت چین کنار ما بودند. او گفت: "ما نمیتوانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران بگیریم اما تلاش خود را به کار میگیریم که حوزه سلامت، رنگ و بوی سیاسی نگیرد. دارو و تجهیزات پزشکی همچنان تحریم است و کشورهایی بودند که در شرایط تحریم کنار مردم ما ایستادند و دولت و ملت چین در قالب سازمانهای مردم نهاد بیشترین پشتیبانی را در حوزه تجهیزات پزشکی برای ما داشتهاند که این یک واقعیت است."
واکنش کاربران ایرانی را به این ماجراها بخوانید: «آقای دکتر! بخاطر بیان جملاتی که موضع رسمی کشور ما نبوده از همه عذرخواهی کنید، بندازید گردن خستگی و کار شبانه روزی که همه میدانیم این ایام درگیرش هستید. به سفارت چین بروید و یا تلفنی از سفیر چین برای همکاری هایشان تشکر کنید تا روی ترامپ بیشتر سیاه شود»، «بعضی کشورها فریب آمار نادرست چینی ها رو نخوردند چون این کشورها مثل کره جنوبی و یا سنگاپور سابقه مواجه با بیماری های حاد تنفسی رو، در سال های گذشته داشتند و می دونستند که با بیمارهای اینچنین چطور مقابله کنند. اما کشورهای دیگه که این تجربه رو نداشتند فقط به آمار چینی ها اکتفا کردند»، «از دیوار وزارت بهداشت نرن بالا یه وقت؟»، «نه چین نه هیچ کشور دیگری، به ایران لطف نمیکنه. بلکه منافع کشورها همپوشانی پیدا کرده و با هم همکاری میکنن. پس منافع مشترک راز همکاریه، نه چیز دیگری. اینکه بگی فلان کشور داره با ایران همکاری میکنه پس ازش انتقاد نکن، فرای تعارض با استقلالخواهی خیلی هم ساده انگارانه است. حالا اگر کسی راجع به جنایات امریکا و اروپا حرفی نزده بود، بله میشه بهش گفت تو که راجع به اون مسائل مهم ساکت بلکه عاشقی حالا هم ببند. اما وقتی کسی مقابل غرب منتقد بوده، حق داره درباه چین و روسیه هم حرف بزنه. ولو اشتباه. استقلالخواهی محترم و بسیار مهمه.» ، «حالا اصولگرایان به یک باره دلواپس چین شدند؛ یادشان نرود همین چین میلیاردها دلار پول ایران را به بهانه تحریم بلوکه کرده است. یادشان نرود چینیها با تحریم امریکا از توسعه پارس جنوبی کنار کشیدند. یادشان نرود سر دور زدن تحریم چقدر بالاسری میگیرند. چین در کرونا مقصر است نه مظلوم.»
«حرف جهانپور درست بود چون از آمار وحشتناك خبر داره! چين دنيا رو گول زده و اگه همه دنيا جلو وايسن به فنا ميره! در اين يك ماهه اندازه نصف كل فوتیهای يك سال فوتی داشتيم!»، "آقای دکتر جهانپور هردو فرمایش شما را صحیح میدانم. هم در مورد اهمال علمی چین در مورد کوچک نمایی کرونا و هم در مورد کمک های چین بعد از همه گیری در ایران!".
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
محسن شریفیان: «کوچه» مأمنی برای گردهمایی هنرمندان است
-
لوریس چکناواریان: مردم باید راهی برای ابراز همدردی داشته باشند
-
دوراهی اکران یا نمایش اینترنتی فیلمها در روزگار کرونا
-
ادای دین به یک خاطره نوستالژیک
-
کرونا و چیزهایی بیشتر از ترسیدن
-
در این حصارِ جادویی روزگار بشکن
-
عکس نوشت
-
#چین
اخبارایران آنلاین